1885.no

Ting kjørelæreren din aldri lærte deg

Å lære å kjøre blir ofte oppfattet som en overgangsrite – en inngangsport til frihet, uavhengighet og uendelige muligheter. Vi investerer timer bak rattet, og følger nøye hver instruksjon fra våre kjørelærere. Speil, signaler, manøvrer og parallellparkering – dette er det grunnleggende vi mestrer. Men hva om vi fortalte deg at det er en skjult læreplan bak rattet som instruktøren din aldri avslørte?

Et veikart med nyanserte scenarier i den virkelige verden og livreddende strategier, ofte oppdaget bare gjennom erfaring og noen ganger på den harde måten. Dette blogginnlegget vil avsløre ti av disse avgjørende, men oversett leksjonene, og sørge for at du ikke bare er en sjåfør, men en erfaren veinavigator.

Ting kjørelæreren din aldri lærte deg

Hvordan håndtere “køhoppere” når baner smelter sammen

Noen bilister – for eksempel brukere av denne rundkjøringen i Wales – har blitt irritert og forvirret over synet av sjåfører som passerer dem på høyre kjørefelt, for så å slå sammen i siste liten.

Men i henhold til loven er de såkalte “køhopperne” til høyre, med zip-sammenslåing

brukes oftere enn du kanskje tror for å lette trafikkbelastningen.

Ved sammenslåing av to kjørefelt skal bilistene bruke begge kjørefelt frem til punktet for stenging av kjørefelt, da skal de byttes på å slå seg sammen til ett kjørefelt, akkurat som en glidelås.

Sjåfører som slår seg sammen på forhånd forårsaker faktisk ytterligere tailbacks ved å velge å slå sammen så snart som mulig.

Slik fjerner du is fra frontruten

Hvis du kommer for sent og må avise frontruten før du setter av gårde, kan du bli fristet til å spare tid ved å bare rydde akkurat nok glass til å se ut av, en praksis som kalles “portholing”.

Slik fjerner du is fra frontruten

Men ikke gjør det, fordi du kan få en bot på £60 hvis kjøretøyet ditt anses å være i en “farlig tilstand”, og kan til og med få tre straffepoeng.

Det er ikke nok å fjerne isen fra førersiden av frontruten – du må avise hele området ved å bruke vindusviskerne når isen har smeltet.

Sjåføren skal i henhold til loven ha full oversikt over veien og trafikken foran motorkjøretøyet, så det er vel verdt å ta seg ekstra tid til å rydde frontruten og speilene også.

Betal med telefonen ved en gjennomkjøring

Det er kanskje ikke det sunneste alternativet, men å treffe den lokale drive-thru er en fin måte å ta en rask matbit bak rattet – bare pass på at du ikke tar fra deg en høy bot mens du gjør det.

Hvis du betaler med smarttelefonen i kassen, vil du teknisk sett bryte lovene rundt bruk av håndholdte enheter mens du kjører, noe som betyr at du kan bli servert en automatisk bot på £200 og seks straffepoeng.

Hvis motoren din går, bør telefonen ikke være i nærheten av hendene dine. Dette er fortsatt tilfelle hvis motoren stopper automatisk for å spare drivstoff (kalt “start-stopp”-teknologi).

Hvordan bruke hornet riktig

I noen land er gatene levende med lyden av konstant tut, men i Norge er vi litt mer reserverte når det kommer til tuting. Den skal kun brukes til å varsle andre trafikanter om din tilstedeværelse og andre farer på veien.

For aggressiv bruk av hornet ditt kan betraktes som fiendtlig og kan føre til at andre trafikanter blir opprørte, så det er best å bare bruke det når du virkelig trenger det – og ikke glem riksveiloven tilsier at du ikke har lov til å bruke horn mellom 23.30 og 07.00.

Hvordan bruke hellys frontlykter

Hellys frontlykter kan være bra hvis du bruker mye tid på å kjøre om natten på landlige veier med lite eller ingen gatebelysning – men for å holde deg trygg på veien er det viktig at du bruker dem riktig.

Du bør bytte tilbake til nærlys så snart du møter et annet kjøretøy på veien foran deg, slik at du ikke blender dem. Det er mer enn bare å være høflig også, å bli blendet av hellyset kan føre til at de mister kontrollen over kjøretøyet.

Bytte modus for bakspeilet

Bytte modus for bakspeilet

Har du noen gang lurt på hva bryteren på undersiden av bakspeilet ditt er? Vel, det er faktisk en praktisk funksjon som bytter bakspeilet ditt fra “dagmodus” til “nattmodus”.

Å bytte fra dag til natt kan hjelpe deg med å takle utfordringene med å kjøre i mørket ettersom refleksjonen blir svakere, noe som betyr at du bedre kan takle gjenskinnet fra frontlyktene bak deg.

Hvordan sjekke dekktrykket

Ikke bare vil dårlig vedlikeholdte dekk redusere kjøretøyets ytelse, det vil også se at du betaler mer i drivstoffkostnader og potensielt til og med føre til en utblåsning som kan forårsake en kollisjon.

Hvis du sjekker dekktrykket, sørg for at du gjør det når dekkene er kalde, det vil si før du legger ut på reisen. Dette vil bety at du får de mest nøyaktige avlesningene, siden varme, nylig påkjørte dekk kan gi en falsk avlesning.

Hva ‘Rubbernecking’ er og hvorfor du ikke bør gjøre det

Ikke bare er det å stirre på ulykkesstedet ufølsomt for de involverte ofrene, det kan også raskt føre til en opphopning av trafikk bak deg når du bremser ned for å ta en titt.

Hvis du blir tatt for å ta bilder eller filme åstedet for en kollisjon, kan du også bli straffeforfulgt av politiet, slik at du kan risikere høye bøter, få telefonen din beslaglagt og til og med bli pålagt kjøreforbud.

Holder seg hydrert

Hvis du skal på en lang reise, er en av de viktigste tingene å pakke i bilen en flaske vann. I tillegg til å slukke enhver tørst, er å ta en drink i bilen den beste måten å sikre at du ikke blir dehydrert bak rattet.

Dette burde være sunn fornuft, men bortsett fra å få tørr munn og hodepine, kan det å glemme vann før en lang kjøretur ha sjokkerende farlige konsekvenser.

Forskning har vist at dehydrert kjøring har samme effekt på kjøreevnen som et par glass vin, og gjør at bilistene føler seg døsige, svimmel og tregere til å reagere.

sprutende fotgjengere

Hvis du noen gang har blitt sprutet av en forbipasserende bil som kjører fort gjennom vannpytter, vil du sette pris på hvor irriterende det er å bli liggende i veikanten gjennomvåt til huden.

Vel, nå kan du trøste deg med vissheten om at fornærmende bilister faktisk kan bli tiltalt for å ha gjennomvåt folk på fortauet.

Fotgjengere som plasker anses å kjøre «uten rimelig hensyn til andre personer» i henhold til Road Traffic Act 1998, og lovbrytere vil sannsynligvis bli rammet av et fast straffevarsel på £100 og tre poeng hvis de blir tatt av politiet.

Slik navigerer du i bokskryss

Gule skraverte bokskryss er viktige for å holde trafikken flytende, og alle som blir tatt for å bryte bokskryss, risikerer bøter.

Som Highway Code sier, har du ikke lov til å stoppe i et bokskryss med mindre du tar til høyre og venter på at møtende trafikk skal passere, noe som betyr at du ikke bør gå inn i boksen med mindre avkjørselen din er fri. Hvis du gjør det, kan du bli bøtelagt.

Det er vanligvis ikke en god idé å prøve å gjette om kjøretøyet foran vil etterlate nok plass til at du kan passere bokskrysset fullt ut, spesielt siden du ikke alltid kan se langt nok fremover til å være sikker.

Det er god praksis å bare gå av når du kan se at det allerede er nok eksponert vei på den andre siden av krysset for kjøretøyet ditt.

Å bestå teoriprøven bil innebærer mer enn bare praktiske kjøreferdigheter. Ved å fokusere på tingene din kjørelærer kanskje ikke har lagt vekt på, for eksempel inngående kjennskap til riksveireglene, veiskilt og fareoppfatning, kan du øke sjansene dine for å lykkes. Bruk falske tester, administrer tiden din godt og bruk tilgjengelige ressurser for å sikre at du er fullt forberedt.

Spiller høy musikk

Å lytte til dine favoritt-ABBA-hits med høye volum kan høres ut som en god idé på den tiden, men det er ikke bare dårlig form, men det kan også være farlig hvis det hindrer trafikanter i å høre biler eller utrykningskjøretøyer som nærmer seg.

Hvis en politibetjent mener at du blir distrahert av musikken din, kan du også bli siktet for kjøring uten tilbørlig forsiktighet og oppmerksomhet.

Å bruke hodetelefoner er heller ikke en tilrådelig løsning. Selv om det ikke er spesifikt ulovlig å bruke hodetelefoner bak rattet, kan de hindre deg i å høre utrykningskjøretøyssirener, planovergangsvarsler, andre trafikanter og fotgjengere som nærmer seg kjøretøyet ditt.

Hogging midtbanen

Det kan virke som bare en irriterende kjørevane, men sjåfører som kjører i mellomfilen på motorveien er faktisk i strid med riksveiloven, og siden nye lover ble innført, risikerer de en bot og straffepoeng hvis de blir tatt.

Hogging i midten er klassifisert som en uaktsom kjøring, da det gjør forbikjøringer på motorveien vanskeligere og kan se biler som er farlig traktert inn i det ytre kjørefeltet (felt 3) for å passere.

Hvordan passere andre biler i travle gater

Hvordan passere andre biler i travle gater

Vi har alle vært der. Du kjører nedover en vei med mange parkerte biler på hver side av veien og en annen bil kommer mot deg, noe som betyr at du må begynne å vurdere hvor du trygt kan kjøre inn siden ingen av dere har forkjørsrett.

Dessverre er det ingen regel om dette, og beste praksis avhenger i stor grad av den aktuelle veien og hvor de passerende stedene er. Men hvis du kjører i en stigning, bør forkjørsretten alltid gå til bilisten som kjører i oppoverbakke, siden det er vanskeligere å kjøre trygt unna når du kjører opp en bakke.

Heller kokende vann på frontruten

Det kan virke fristende på en vintermorgen å fylle vannkokeren og rydde bort all den irriterende frontruteisen på et øyeblikk med litt kokende vann, men ikke engang tenk på det.

Den ekstreme temperaturendringen (fra frysing til koking) kan knekke eller knuse frontruten, slik at kjøretøyet blir usikkert å kjøre og du får en stor regning for å erstatte den.

Slippe andre biler inn i trafikken

Det er ingen lov om hvorvidt du skal la en annen bilist komme inn i trafikken eller ikke – det er bare et spørsmål om høflighet.

Noen sjåfører blokkerer aktivt bilister fra å kjøre ut foran dem, men i virkeligheten vil det ikke påvirke reisen din å slippe inn én bil. Og hvis hver sjåfør slipper inn én bil i trafikkerte veikryss, vil hele veinettet bevege seg mye lettere.

Som med mange av tipsene i denne artikkelen, vil det å følge beste praksis her også redusere potensialet for veiraseri, som igjen vil gjøre veien til et tryggere og lykkeligere sted for alle trafikanter.

Bruker klimaanlegget om vinteren

På varme sommerdager kan klimaanlegg føles som en livredder, men det kan også komme godt med om vinteren.

På kalde dager kan det oppstå kondens, men hvis du slår på klimaanlegget vil det fungere som en avfukter og raskt rydde vinduene.

Å bruke klimaanlegget om vinteren kan også være bra for selve enheten, siden det holder oljen i systemet i bevegelse og de viktige klimaanleggkomponentene inne godt smurt.

Viktige takeaways

Å navigere i forviklingene ved kjøring strekker seg langt utover det grunnleggende som læres i konvensjonelle kjøretimer. Scenariene i den virkelige verden krever et høyere nivå av bevissthet og ekspertise som bare kan oppnås gjennom erfaring og avansert kunnskap. Ved å omfavne disse ti essensielle innsiktene, utstyrer du deg selv med verktøyene for ikke bare å følge veireglene, men også trives midt i trafikkens uforutsigbare natur.

Del artikkel