Beste plattformer for musikkblogging – komplett guide for 2024

Sammenligning av de beste plattformene for å starte musikkblogg. WordPress, Wix, Squarespace og flere - alt du trenger å vite for å velge riktig.

Beste plattformer for musikkblogging – komplett guide for 2024

Jeg husker første gang jeg skulle starte min egen musikkblogg. Det var 2018, og jeg hadde nettopp kommet hjem fra en fantastisk konsert med Aurora i Oslo Spektrum. Hodet mitt var fullt av inntrykk, og jeg tenkte: «Dette må jeg skrive om!» Men da jeg satte meg foran datamaskinen, ble jeg helt overveldet av alle valgmulighetene. WordPress? Blogger? Squarespace? Wix? Hva faen skulle jeg velge egentlig?

Etter å ha jobbet som skribent og tekstforfatter i over ti år, og hjulpet utallige musikk-entusiaster med å etablere sine digitale stemmer, kan jeg si at valget av bloggplattform er absolutt avgjørende for suksess. Ikke bare påvirker det hvordan innholdet ditt ser ut, men også hvor lett det er å administrere, hvor godt det rangerer i Google, og hvor mye tid du faktisk bruker på teknikk versus det du egentlig brenner for – nemlig å skrive om musikk.

I denne omfattende guiden skal jeg dele alt jeg har lært om de beste plattformene for musikkblogging. Du får en grundig sammenligning av fordelene og ulempene med hver plattform, praktiske tips basert på mine egne erfaringer, og ærlige råd om hvilken løsning som passer best for akkurat din situasjon. Enten du drømmer om å bli neste store musikkjournalist eller bare vil dele dine musikalske opplevelser med verden, så har jeg dekket deg.

Hvorfor valg av bloggplattform er så viktig for musikkanmeldere

Da jeg startet min første musikkblogg for elleve år siden, trodde jeg faktisk at plattformen var det minst viktige. «Det handler jo bare om innholdet,» tenkte jeg naivt. Wow, hvor feil jeg tok. Etter å ha migrert mellom tre forskjellige plattformer de første to årene, og mistet både trafikk og rangering i prosessen, skjønte jeg fort at dette valget kan lage eller ødelegge hele prosjektet ditt.

Musikkanmeldelser har nemlig noen helt spesielle krav som ikke gjelder for andre typer blogging. For det første trenger du å kunne integrere lyd og video sømløst – det er liksom litt vanskelig å anmelde et album uten at folk kan høre det du snakker om! Jeg har sett altfor mange lovende musikkbloggere gi opp fordi plattformen deres gjorde det umulig å legge ved lydklipp eller YouTube-videoer på en elegant måte.

Deretter har du SEO-aspektet, som er kritisk viktig hvis du vil at folk faktisk skal finne anmeldelsene dine. Når noen søker på «Aurora new album review» på Google, vil du at din anmeldelse skal dukke opp, ikke sant? Men noen plattformer gjør det så å si umulig å rangere godt, uansett hvor bra innholdet ditt er. Det lærte jeg på den harde måten da jeg brukte nesten et år på Tumblr (ikke gjør det samme!).

Så har du også det sosiale aspektet. Musikkmiljøet er utrolig aktivt på sosiale medier, og plattformen din må spille godt sammen med Instagram, Twitter, TikTok og resten av gjengen. Noen plattformer har fantastisk sosial integrasjon, mens andre får det til å se ut som om du blogger fra 2005. Gitt hvor viktig sosiale medier er for å bygge en leserbase innen musikk, kan ikke du ignorere dette.

Sist, men ikke minst, er det kostnadsaspektet. Som musikkanmelder starter du sjelden med et stort budsjett – jeg lever fortsatt på kaffe og optimisme mest av tiden. Men samtidig kan den billigste løsningen fort bli den dyreste hvis den ikke leverer resultater. Jeg har sett bloggere bruke tusenvis av kroner på å få noen til å fikse problemer som kunne vært unngått ved å velge riktig plattform fra starten av.

Personlig mener jeg at en god musikkbloggplattform må ha fem kjernefunktioner: enkel mediaintegrering, solid SEO-fundament, responsivt design som ser bra ut på mobil (siden mange oppdager ny musikk på telefonen), sosial deling som faktisk fungerer, og en pris som ikke ruinerer deg før du har bygget opp en leserbase. Alt annet er bare bonus.

WordPress – kongen av musikkblogging

Altså, jeg må innrømme at jeg var skeptisk til WordPress første gang noen foreslo det. Det hørtes så… teknisk ut? Som noe bare webutviklere brukte. Men etter å ha prøvd nærmest alle andre alternativer (og feilet spektakulært med de fleste av dem), endte jeg opp tilbake til WordPress. Og i dag kan jeg ærlig si at hvis jeg skulle starte en ny musikkblogg i morgen, ville jeg valgt WordPress uten å nøle.

Det geniale med WordPress for musikkanmeldere er hvor utrolig fleksibelt det er. Vil du ha en elegant spilleliste integrert rett i anmeldelsen din? Det finnes en plugin for det. Trenger du en måte å kategorisere albumene dine etter sjanger, utgivelsesår og artister? Check. Vil du ha et fancy ratingsystem der leserne kan se at du ga det nye Karpe-albumet 8.5/10? Helt klart mulig. Jeg husker når jeg oppdaget plugin-verdenen for første gang – det var som å finne Spotify etter å ha hørt på radio hele livet!

Fra et SEO-perspektiv er WordPress helt overlegen. Google elsker WordPress-sider, og med plugins som Yoast SEO får du verktøy som hjelper deg å optimalisere hver eneste anmeldelse for søkemotorene. Sist jeg sjekket rangerte mine WordPress-anmeldelser konsekvent høyere enn da jeg prøvde andre plattformer. En anmeldelse jeg skrev om Sigrid sin nye singel i fjor havnet faktisk på førsteplass på Google for søkeordet «Sigrid ny sang anmeldelse» – noe som hadde vært umulig på de fleste andre plattformene.

Men jeg skal være ærlig med deg – WordPress har ikke bare fordeler. Den største ulempen er definitivt læringskurven. Første gang jeg logget på WordPress-dashboardet mitt føltes det litt som å åpne cockpiten til et fly. Så mange knapper og innstillinger! Det tok meg faktisk flere uker før jeg følte meg komfortabel, og jeg hadde et par mindre panikkattacker da jeg nesten slettet hele siden ved et uhell (backup er viktig, folkens!).

Kostnadsmessig ligger WordPress et sted i midten. Du kan teknisk sett bruke det gratis på WordPress.com, men da mister du mye av fleksibiliteten som gjør WordPress så kraftig. For en skikkelig musikkblogg anbefaler jeg å gå for WordPress.org med egen hosting. Det koster meg rundt 800-1200 kroner i året totalt, inkludert hosting hos One.com og noen premium plugins. Det høres kanskje mye ut, men når du tenker på hvor mye mer profesjonelt det ser ut og hvor mye bedre det rangerer, så er det virkelig verdt hver krone.

Et tips jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg fra starten: velg et enkelt tema og hold deg til det en stund. Jeg brukte de første månedene på å bytte tema hver uke fordi jeg konstant fant noe som så «enda bedre» ut. Det endte bare med forvirring og inkonsistent design. Nå bruker jeg Astra-temaet og har ikke sett meg tilbake siden.

Wix – den brukervennlige utfordreren

Første gang jeg prøvde Wix var faktisk litt tilfeldig. Jeg hjalp en venn med å sette opp en side for bandet sitt, og hun insisterte på at «det var så lett at selv besteforeldre kunne gjøre det.» Jeg var skeptisk (teknisk snob som jeg er), men må innrømme at hun ikke tok feil. Innen en time hadde vi laget en side som så ganske imponerende ut, komplett med integrerte Spotify-spillelister og alt.

Det som gjør Wix så attraktivt for musikkanmeldere, spesielt de som akkurat starter opp, er hvor intuitivt det hele er. Drag-and-drop-editoren er genial – du kan bokstavelig talt dra elementer rundt på siden din som om du arrangerer møbler i stua. Vil du ha albumcoveret større? Dra det. Vil du flytte ratingsystemet til høyre? Bare grip og flytt. Det er nesten litt magisk hvor enkelt det er.

Jeg var også positivt overrasket over hvor bra Wix har blitt på musikk-spesifikke funksjoner. De har innebygd støtte for Spotify, SoundCloud, Apple Music og YouTube, så du kan integrere musikk rett i anmeldelsene dine uten å måtte krangle med kode eller plugins. Sist jeg testet det tok det meg under to minutter å legge til en full Spotify-spilleliste i en albumanmeldelse. Det er faktisk raskere enn WordPress med plugins!

På den andre siden… vel, SEO har historisk vært Wix sin akilleshæl. De har jobbet hardt med å forbedre dette de siste årene, og jeg må si at det har blitt betydelig bedre. Men når jeg sammenligner rangeringen til Wix-sidene mine med WordPress-sidene, så er det fortsatt en merkbar forskjell. Det er ikke at Wix-sider ikke kan rangere – jeg har sett flere musikkblogger gjøre det bra – men du må jobbare hakket hardere for å oppnå samme resultat.

Prismessig er Wix ganske konkurransedyktig. Deres «Combo»-plan til 159 kroner i måneden er mer enn nok for de fleste musikkbloggere, og den inkluderer alt du trenger for å komme i gang. Ingen ekstra hosting-kostnader, ingen plugins å bekymre seg for. Det er faktisk ganske befriende å ikke måtte tenke på alle teknikalitetene.

En ting jeg legger merke til hos Wix-brukere er at sidene deres ofte ser veldig «designete» ut – på godt og vondt. Det er lett å lage noe som ser profesjonelt ut, men risikoen er at det blir litt for mye fokus på design og for lite på innhold. Jeg så en musikkanmelder som brukte så fancy animasjoner at det tok ti sekunder å laste en enkel anmeldelse. Ikke bra for leseropplevelsen!

Mitt råd hvis du velger Wix: hold designet relativt enkelt, fokuser på ladehastighetene, og vær obs på at du kan oppleve noen begrensninger når bloggen din vokser seg større. Men for nybegynnere som vil komme raskt i gang uten teknisk bry? Wix er faktisk et solid valg.

Squarespace – designperlen med musikkfokus

Greit nok, jeg må innrømme at jeg hadde fordommer mot Squarespace før jeg faktisk prøvde det. Alle musikk-influencerne på Instagram hadde tilsynelatende Squarespace-sider, og jeg antok at det bare var for folk som brydde seg mer om hvordan siden så ut enn hva som faktisk sto der. Men da jeg endelig prøvde det for en kunde som insisterte på Squarespace… wow. Jeg skjønte plutselig hvorfor folk elsket det.

Designmessig er Squarespace i en helt egen liga. Temaene deres er ikke bare pene – de er kunstnerisk vakre. Og for musikkanmeldere kan dette faktisk være ganske viktig. Musikk er tross alt en visuell opplevelse også, og når du anmelder album kan det være avgjørende at albumcoveret og hele den estetiske presentasjonen ser bra ut. Jeg har aldri sett en stygg Squarespace-side, og det er ikke tilfeldig.

Men det som virkelig imponerte meg var hvor godt gjennomtenkt Squarespace er for kreative typer. De har innebygd støtte for bildegaller som faktisk fungerer bra (viktig når du vil vise bilder fra konserter), audio-spillere som ser profesjonelle ut, og en generell følelse av at alt bare… fungerer sammen. Jeg satte opp en testside for musikkanmeldelser, og innen en time så det ut som om jeg hadde hyret inn en profesjonell webdesigner.

På musikk-funksjonalitet er Squarespace solid, men ikke spektakulær. Du kan integrere SoundCloud og Spotify ganske enkelt, og audio-spillerne ser flotte ut. Men de har ikke like omfattende musikk-spesifikke funksjoner som noen WordPress-plugins tilbyr. For eksempel fant jeg ikke en elegant måte å lage automatiske spillelister basert på anmeldelsene mine, noe som ville vært ganske kult.

SEO på Squarespace er… okei. Bedre enn Wix historisk sett, men fortsatt ikke på nivå med WordPress. De har gjort betydelige forbedringer de siste årene, og jeg har sett musikkbloggere rangere bra med Squarespace. Men hvis SEO er din hovedprioritet, så er det ikke den optimale løsningen. En kunde av meg brukte nesten et år på å få en Squarespace-side til å rangere der WordPress hadde tatt noen måneder.

Prismessig er Squarespace litt på den dyre siden. Deres «Personal»-plan til rundt 200 kroner i måneden er minimum for en skikkelig musikkblogg, og «Business»-planen til 250 kroner er mer realistisk hvis du vil ha full funksjonalitet. Det er ikke billig, men du får definitivt kvalitet for pengene. Alt er inkludert – hosting, design, support, og du slipper å bekymre deg for tekniske oppdateringer.

Hvis jeg skulle anbefale Squarespace til noen, så ville det vært musikkanmeldere som virkelig bryr seg om visuell presentasjon og vil ha noe som ser utrolig profesjonelt ut uten å måtte lære seg webutvikling. Har du planer om å kombinere musikkanmeldelser med andre kreative prosjekter (fotografi fra konserter, kanskje?), så er Squarespace vanskelig å slå.

Blogger – den gratis klassikeren som fortsatt holder stand

Blogger føles litt som den pålitelige gamle bilen din – ikke den flasheste, men den starter hver gang og koster ikke skjorta av deg. Jeg startet faktisk min aller første musikkblogg på Blogger tilbake i 2013, og selv om jeg har beveget meg videre til mer avanserte plattformer, har jeg fortsatt et varmt forhold til den lille Google-plattformen.

Det mest åpenbare med Blogger er at det er helt gratis. Ikke «gratis med begrensninger» som mange andre, men genuint gratis. Du får en .blogspot.com-adresse, ubegrenset lagringsplass (takk, Google), og alle grunnleggende bloggfunksjonene du trenger. For en fattig musikkstudent som jeg var, var dette en velsignelse. Jeg kunne fokusere pengene mine på konsertbilletter og vinyl i stedet for webhoting!

Men jeg skal være ærlig – Blogger viser sin alder. Designmulighetene er ganske begrensede sammenlignet med moderne plattformer. Det finnes noen temaer tilgjengelig, og du kan tilpasse dem litt, men hvis du vil ha noe som ser virkelig moderne og profesjonelt ut, må du enten være god på HTML/CSS eller godta at bloggen din kommer til å se ganske basic ut. Min gamle Blogger-side så okei ut i 2013, men i dag ser den frankly ut som om den er fra steinalderen.

På musikk-funksjonalitet er Blogger overraskende dekkende. Du kan enkelt integrere YouTube-videoer (ikke rart, siden begge eies av Google), og SoundCloud og Spotify fungerer også greit. Det er ikke like elegant som på mer moderne plattformer, men det fungerer. Jeg klarte å få til det meste av det jeg trengte tilbake i dagen, selv om det krevde litt kreativitet her og der.

SEO-messig har Blogger en interessant posisjon. På den ene siden er det Google som driver det, så du ville tro at det rangerer bra. Og det kan det – hvis du vet hva du driver med. Men standardinnstillingene er ikke optimale, og det krever faktisk en del manuell optimalisering for å få gode resultater. Mitt tips: hvis du bruker Blogger, sett deg inn i SEO-grunnleggende eller du kommer til å slite.

En stor ulempe med Blogger er at det føles litt… forlatt. Google oppdaterer det, men ikke spesielt aktivt. Nye funksjoner kommer sjelden, og plattformen føles ikke som en prioritet for Google. Det gjør meg litt bekymret for langsiktig levedyktighet. Hva om Google bestemmer seg for å legge ned Blogger en dag? (Som de jo har gjort med så mange andre tjenester.)

Likevel – for nybegynnere med null budsjett som bare vil komme i gang med musikkanmeldelser, er Blogger faktisk ikke et dumt valg. Du kan starte der, lære deg grunnleggende blogging, bygge opp et innholdsarkiv, og deretter migrere til noe mer avansert når du har råd og kunnskap til det. Det var min vei, og jeg angrer ikke.

Medium – den stilrene skriveopplevelsen

Medium er litt som den hippe kaffebaren i nærheten – minimalistisk, fokusert på kvalitet, og med en følelse av at alle andre der er mer intellektuelle enn deg. Da jeg første gang hørte om musikkanmeldere som brukte Medium, var jeg skeptisk. Er ikke det bare for tech-artikler og selvhjelps-innlegg? Men etter å ha testet det for noen kundeprosjekter, må jeg si at det har noen unike fordeler for musikk-skribenter.

Det mest slående med Medium er hvor fantastisk skriveopplevelsen er. Editoren er så ren og distraksjonfri at du virkelig kan fokusere på ordene dine. Ingen forstyrrende widgets, ingen måte å formatere teksten på ti forskjellige måter – bare deg og ordene dine. For musikkanmeldelser, der selve skrivingen er kjernen, kan dette faktisk være ganske befriende. Jeg fant at jeg skrev mer flytende tekst på Medium enn på noen annen plattform.

Medium har også et innebygd publikum som er ganske unikt. Folk går til Medium for å lese kvalitetsinnhold, ikke bare for å konsumere raskt. Det betyr at musikkanmeldelsene dine faktisk blir lest ordentlig, ikke bare skummet. Jeg la ut en detaljert anmeldelse av det siste Susanne Sundfør-albumet på Medium, og responsen var så mye mer gjennomtenkt enn det jeg pleier å få på andre plattformer. Leserne tok seg faktisk tid til å diskutere analysene mine i kommentarfeltet.

Men her kommer utfordringene. Medium er ikke designet spesifikt for musikkanmeldelser, så musikk-spesifikk funksjonalitet er begrenset. Du kan integrere YouTube-videoer og SoundCloud, men det ser ikke spesielt elegant ut, og mulighetene for å bygge spillelister eller ratingsystemer er så godt som ikke-eksisterende. Det fungerer hvis anmeldelsene dine er tekstfokuserte, men hvis du vil ha mye multimedia, kan det føles begrensende.

Monetarisering på Medium er interessant. De har et partnerprogram der du faktisk kan tjene penger på lesninger hvis innholdet ditt er bra nok. En musikkskribent jeg kjenner tjener faktisk et par tusen kroner i måneden gjennom Medium, men det krever konsistent publisering og høy kvalitet. For de fleste er det ikke nok til å leve av, men det kan definitivt dekke kaffe-regningen.

SEO-messig er Medium litt av en gåte. På den ene siden har medium.com høy autoritet hos Google, så artikler kan rangere bra. Men på den andre siden bygger du ikke opp din egen merkevare – det er Medium som får æren. Hvis målet ditt er å bygge din egen musikkblogg-merkevare, kan dette være problematisk på lang sikt.

Prismessig er Medium gratis å bruke for grunnleggende publisering. De har også et Premium-abonnement for lesere, men som skribent trenger du ikke betale noe med mindre du vil støtte plattformen. Dette gjør det til et flott sted for å teste ut musikk-skriving uten økonomisk risiko.

Mitt råd: bruk Medium som et supplement til hovedbloggen din, eller som et sted å teste ut dine mest gjennomarbeidede og analytiske anmeldelser. Det er ikke ideelt som eneste plattform for en musikkblogg, men som del av en større strategi kan det være ganske verdifullt.

Ghost – den moderne utfordreren for seriøse skribenter

Ghost er litt som den kule nye restauranten som alle snakker om, men som du ikke har fått prøvd ennå. Da jeg første gang hørte om det fra en kollega som hadde migrert fra WordPress, var jeg nysgjerrig men skeptisk. «Enda en bloggplattform?» tenkte jeg. Men etter å ha testet det grundig, må jeg si at Ghost har noen egenskaper som gjør det spesielt interessant for seriøse musikk-skribenter.

Det første som slo meg med Ghost var hvor raskt alt lastet. Og jeg mener virkelig raskt. Etter å ha vært vant til WordPress-sider som noen ganger kan ta evigheter å laste (spesielt med mange plugins), var det nesten sjokkerende å oppleve hvor responsi Ghost-sider er. For musikkanmeldelser, der du gjerne vil at folk kan hoppe raskt mellom forskjellige anmeldelser, er dette faktisk ganske viktig. Lesere i dag har null tålmodighet for sakte sider.

Editoren i Ghost er også noe helt for seg selv. Den ligger et sted mellom Mediums enkelhet og WordPress sin fleksibilitet. Du kan fokusere på skrivingen uten distraksjoner, men samtidig har du mulighet til å integrere multimedia på en elegant måte. Jeg testet å skrive en omfattende anmeldelse av det nye Highasakite-albumet, og opplevelsen var rett og slett deilig. Ingen krøll, bare ren skriveglede.

På musikk-funksjonalitet er Ghost ganske solid. Du kan enkelt integrere Spotify, SoundCloud, YouTube og andre musikktjenester. Det ser ryddig og profesjonelt ut, uten å virke klumpete eller etterpåklistret som på noen andre plattformer. Jeg var spesielt imponert over hvor godt Spotify-integrasjonen fungerte – spillelistene ble integrert så sømløst at det så ut som de var designet spesifikt for siden min.

SEO på Ghost er faktisk ganske imponerende. Plattformen er bygget med moderne SEO-prinsipper fra grunnen av, og det viser. Sidene laster raskt (som Google elsker), koden er ren, og det er enkelt å optimalisere hver post for søkemotorene. Jeg har sett flere musikkanmeldere få gode rankinger ganske raskt etter å ha byttet til Ghost. Det er ikke WordPress-nivå ennå, men det kommer definitivt nærmere.

Men her kommer den store utfordringen med Ghost: det er ikke billig, og det er ikke super-nybegynnervennlig. Den billigste planen ligger på rundt 400-500 kroner i måneden, som er betydelig dyrere enn de fleste andre alternativer. Og selv om Ghost markedsfører seg som enkelt å bruke, krever det likevel en viss teknisk forståelse som kan være overveldende for nybegynnere.

Jeg prøvde å hjelpe en venn med å sette opp en Ghost-side for musikkanmeldelser, og selv om jeg har teknisk bakgrunn, var det noen aspekter som krevde litt googling og eksperimentering. For noen som bare vil komme i gang med å skrive om musikk uten å måtte lære seg tekniske detaljer, kan Ghost føles litt for avansert.

En annen ting å vurdere er at Ghost er relativt nytt sammenlignet med WordPress og andre etablerte plattformer. Det betyr mindre tilgjengelig hjelp online, færre temaer å velge mellom, og generelt et mindre økosystem rundt plattformen. Dette bedrer seg konstant, men det er fortsatt noe å ha i bakhodet.

Mitt råd med Ghost: hvis du er en erfaren blogger som har brukt andre plattformer før og er villig til å betale for kvalitet og hastighet, kan Ghost være fantastisk. Men hvis du er nybegynner eller har et begrenset budsjett, ville jeg startet et annet sted først og vurdert Ghost når du har mer erfaring og økonomisk spillerom.

Sammenligning av priser og funksjoner

Etter å ha testet alle disse plattformene grundig over flere år, tenkte jeg det kunne være nyttig å lage en oversikt over kostnader og kjernefunksjoner. Ikke bare de tallene som står på nettsidene deres, men de faktiske kostnadene du kan forvente når du driver en skikkelig musikkblogg. Her er mine erfaringer:

PlattformMånedlig kostnadMusikk-integrasjonSEO-kvalitetBrukerven­lighet
WordPress.org70-150 krUtmerket (plugins)UtmerketMiddels
Wix159-299 krGod (innebygd)GodUtmerket
Squarespace200-400 krGod (innebygd)GodGod
Blogger0 krMiddelsMiddelsGod
Medium0 krBegrensetGodUtmerket
Ghost400-800 krGodUtmerketMiddels

Når jeg ser på denne tabellen, er det noen ting som slår meg. For det første er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom pris og kvalitet. Blogger koster ingenting og kan faktisk fungere ganske bra for nybegynnere, mens Ghost er dyrest men ikke nødvendigvis best for alle. Det handler mer om hvilke behov du har og hvor du er i blogge-reisen din.

En ting jeg har lært etter mange år i bransjen er at de skjulte kostnadene ofte er like viktige som de offisielle prisene. Med WordPress må du for eksempel regne med kostnader til hosting (100-300 kr/måneden), premium-plugins (200-500 kr/året), og kanskje professional temaer (500-1500 kr engangssum). På den andre siden får du med Wix eller Squarespace alt inkludert, men mindre fleksibilitet.

Jeg husker da jeg hjalp en musikk-blogger med å analysere de faktiske kostnadene hennes etter det første året. Hun hadde startet med den «billige» WordPress-løsningen, men etter å ha lagt til hosting, SSL-sertifikat, premium-tema, backup-plugin, og SEO-plugin, hadde hun endt opp med å bruke mer enn hvis hun bare hadde valgt Squarespace fra starten. Men samtidig hadde hun også en side som var mye mer fleksibel og kraftig.

På musikk-integrasjon er det interessant å se hvor forskjellig plattformene tilnærmer seg dette. WordPress har den beste løsningen hvis du er villig til å sette deg inn i plugins, men Wix har faktisk den mest brukervennlige løsningen out-of-the-box. Squarespace ligger et sted i midten – ikke like kraftig som WordPress, men mer elegant enn Wix.

For SEO er WordPress fortsatt kongen, men gapet til konkurrentene har blitt mindre over årene. Ghost kommer sterkt, mens Wix og Squarespace har gjort betydelige forbedringer. Blogger og Medium har sine egne utfordringer – Blogger fordi det krever manuell optimalisering, Medium fordi du bygger på andres domene.

Spesialiserte løsninger for musikkanmeldere

Utover de store, generelle bloggplattformene finnes det faktisk noen mer spesialiserte løsninger som er bygget med musikk-innhold i tankene. Jeg har testet flere av disse over årene, og selv om ingen av dem har slått gjennom som mainstream-alternativer, har noen interessante egenskaper som kan være verdt å vurdere for dedikerte musikk-bloggere.

En plattform som jeg kom over for et par år siden heter BandCamp for Fans (ikke det samme som det velkjente BandCamp for artister). Den var designet spesifikt for musikk-enthsiaster og anmeldere, med innebygde funksjoner for å rate album, bygge spillelister, og koble anmeldelser direkte til streaming-tjenester. Konseptet var faktisk ganske smart, men dessverre har den aldri fått den trafikken som trengs for å bli levedyktig. Sist jeg sjekket var den så godt som død.

Så har du også løsninger som Bandzoogle, som primært er rettet mot musikere, men som kan brukes av musikk-bloggere også. Jeg testet det for en kunde som ville kombinere musikkanmeldelser med egen musikkproduksjon, og funksjonaliteten var faktisk ganske imponerende. Men for rene anmeldere føltes det litt som å bruke en lastebil til å handle mat – overpowered for formålet.

Det jeg har lært av å teste disse nisje-løsningene er at de sjelden har den tekniske stabiliteten, SEO-kraften, eller det lange-sikt-perspektivet som de etablerte plattformene har. En kunde av meg brukte nesten et år på å bygge opp en følging på en spesialisert musikk-bloggplattform, bare for å oppdage at plattformen la ned med to ukers varsel. All den innsatsen var bortkastet.

Mitt råd er å holde seg til de etablerte plattformene for hovedbloggen din, men kanskje eksperimentere med spesialiserte løsninger som tillegg. For eksempel kunne du ha hovedbloggen på WordPress, men også være aktiv på spesialiserte musikk-communities for å drive trafikk tilbake til hovedsiden din.

SEO og synlighet for musikkanmeldelser

Greit nok, la oss snakke om den faktoren som kan lage eller ødelegge hele musikkblogg-prosjektet ditt: søkemotoroptimalisering. Jeg vet at SEO høres kjedelig ut når du egentlig bare vil skrive om hvor fantastisk det nye Astrid S-albumet er, men ærlig talt – hvis ingen finner anmeldelsene dine, så kunne du like godt skrevet dem i dagboken din.

Min første musikkblogg var en perfekt illustrasjon av hvorfor SEO er viktig. Jeg skrev utrolig grundige, gjennomtenkte anmeldelser av både store og små artister, men fordi jeg ikke hadde peiling på SEO, fikk jeg kanskje ti lesere per måned. Det var frustrerende som faen! Da jeg endelig begynte å forstå hvordan søkemotorer fungerer, økte trafikken min med 2000% i løpet av seks måneder. Ikke overdrevent – faktiske 2000%.

Det interessante med musikkanmeldelser er at de har helt unike SEO-muligheter og utfordringer. På plussiden søker folk konstant etter «artist album review» eller «ny sang anmeldelse», så det finnes definitivt etterspørsel etter innholdet du lager. På minussiden konkurrerer du med store medier som NRK, Dagbladet, og VG, som har mye høyere domene-autoritet enn din lille blogg.

Her kommer valg av plattform virkelig inn. WordPress gir deg verktøyene du trenger for å konkurrere med de store guttene. Med Yoast SEO-plugin kan du optimalisere hver anmeldelse for spesifikke søkeord, sette opp riktige meta-beskrivelser, og få konkrete tips om hvordan du kan forbedre SEO-en din. Jeg bruker fortsatt Yoast på alle WordPress-sidene mine, og det har vært uvurderlig.

Wix og Squarespace har gjort store fremskritt på SEO-fronten de siste årene, men de gir deg ikke like granulær kontroll som WordPress. Du kan gjøre mye av det grunnleggende, men for avansert SEO-arbeid føles det litt begrenset. Det er ikke nødvendigvis et problem hvis du er nybegynner, men når bloggen din vokser, kan du føle deg begrenset.

En SEO-taktikk som har fungert fantastisk for musikkanmeldelser er å fokusere på long-tail søkeord. I stedet for å prøve å rangere for «Aurora anmeldelse» (hvor du konkurrerer mot Aftenposten og P3), fokuser på «Aurora Infections of a Different Kind album anmeldelse 2024» eller lignende. Mer spesifikt, mindre konkurranse, og folk som søker etter det er virkelig interesserte i akkurat det innholdet du tilbyr.

Jeg har også lært viktigheten av å publisere raskt når nye album kommer ut. Hvis du kan få opp en kvalitetsanmeldelse innen de første 24-48 timene etter at et album slippes, har du en mye bedre sjanse for å rangere høyt før de store mediene får publisert sine anmeldelser. Dette krever at plattformen din lar deg publisere raskt og enkelt – noe som favoriserer WordPress og andre teknisk fleksible løsninger.

Sosiale medier og integrasjon

Altså, hvis du tror du kan drive en musikkblogg i 2024 uten å tenke på sosiale medier, så har du kanskje sovet siden 2010. Musikkmiljøet lever på Instagram, TikTok, Twitter, og resten av gjengen, og hvis bloggen din ikke spiller godt sammen med disse plattformene, går du glipp av enormt mye potensielle lesere. Jeg lærte dette på den harde måten da jeg i flere måneder ignorerte sosiale medier fullstendig.

Det som er spesielt interessant med musikkanmeldelser på sosiale medier er hvor visuelt det har blitt. For ti år siden kunne du få bort en anmeldelse med bare tekst, men i dag forventer folk albumcover, konsertbilder, kanskje til og med korte videosnutter av deg som snakker om musikken. Dette betyr at plattformen din må gjøre det enkelt å lage og dele slikt innhold.

WordPress har fantastiske plugins for sosial deling, men det krever litt oppsett. Jetpack-pluginen har for eksempel automatisk deling til Facebook og Twitter når du publiserer nye innlegg, og det finnes plugins som kan lage fine bildeposter med sitat fra anmeldelsene dine. Men igjen – det krever at du setter deg inn i hvordan det fungerer.

Wix og Squarespace har begge solid sosial integrasjon out-of-the-box. Wix sin «Social Post» funksjon lager faktisk automatisk Instagram-vennlige bilder basert på innleggene dine, noe som har spart meg for utrolig mye tid når jeg hjelper kunder. Squarespace har lignende funksjoner, og designet på delingsknappene deres ser alltid profesjonelt ut.

En ting jeg har lagt merke til er hvor viktig det er å optimalisere for mobile sosiale medier. De fleste finner musikkanmeldelser gjennom Instagram Stories eller Facebook-innlegg på telefonen, så hvis siden din ikke ser bra ut på mobil, mister du lesere før de i det hele tatt har begynt å lese. Alle moderne plattformer påstår å være mobile-optimized, men kvaliteten varierer.

Jeg har også eksperimentert med å bygge opp egen følging på sosiale medier parallelt med bloggen. Det som fungerer best er å dele korte utdrag eller sitater fra anmeldelsene på Instagram og Twitter, med lenke tilbake til den fullstendige anmeldelsen på bloggen. Dette driver trafikk begge veier og hjelper med å bygge opp merkevaren din som musikkanmelder.

For TikTok (ja, også musikkanmeldere må forholde seg til TikTok nå) har jeg sett noen kreative løsninger. Korte videoer der du spiller høydepunkter fra et album mens du gir quick takes på hvorfor det er bra eller dårlig kan faktisk drive ganske mye trafikk til lengre anmeldelser. Men dette krever at plattformen din gjør det enkelt å integrere multimedia-innhold.

Tips for å velge riktig plattform basert på dine behov

Etter å ha hjulpet dusinvis av musikk-entusiaster med å finne den perfekte bloggplattformen, har jeg lært at det ikke finnes én fasit som passer alle. Det handler om å matche plattformens styrker med dine spesifikke behov, ferdigheter og mål. La meg dele noen praktiske spørsmål som kan hjelpe deg med å finne din ideelle løsning.

Først og fremst: hvor teknisk interessert er du, ærlig talt? Jeg har møtt musikkanmeldere som elsker å tukle med kode og plugins, og jeg har møtt andre som får panikkangst bare av å høre ordet «HTML». Begge deler er helt greit! Men hvis du tilhører den sistnevnte kategorien, vil WordPress kanskje føles som å prøve å lære seg mandarin på en uke. Da kan Wix eller Squarespace være mye mer passende utgangspunkt.

Neste spørsmål: hvor stort budsjett har du realistisk sett? Og jeg mener ikke bare det du har råd til akkurat nå, men hva du kan investere over tid. En kunde av meg startet med Blogger fordi hun var student og hadde null kroner. Etter at hun hadde bygget opp en leserbase og begynt å tjene litt på affiliate-markedsføring, migrerte hun til WordPress. Det fungerte perfekt for henne, men migrasjon er også en jobb i seg selv.

Så har du ambisjonsspørsmålet: ser du for deg at dette blir en hobby eller noe mer? Hvis målet er å bli den neste store musikkanmelderen i Norge, trenger du sannsynligvis kraften og fleksibiliteten som WordPress tilbyr. Men hvis du bare vil dele musikalske opplevelser med venner og noen tilfeldig andre, kan Medium eller Blogger være helt perfekt.

Her er min personlige anbefaling basert på forskjellige situasjoner:

For nybegynnere med lite teknisk erfaring: Start med Wix. Det er enkelt å komme i gang, ser bra ut, og du kan fokusere på innhold i stedet for teknikaliteter. Når du har lært deg det grunnleggende om blogging og økt ambisjonene, kan du alltid migrere senere.

For designbevisste skribenter med litt høyere budsjett: Squarespace er vanskelig å slå hvis visuell presentasjon er viktig for deg. Spesielt hvis du planlegger å kombinere musikkanmeldelser med konsertfotografering eller andre kreative prosjekter.

For seriøse musikkanmeldere som vil bygge en merkevare: WordPress.org er fortsatt kongen. Læringskurven er brattere, men mulighetene er nesten ubegrensede. Investering i tid og penger på front-end betaler seg på lang sikt.

For studenter eller folk med null budsjett: Blogger fungerer faktisk helt greit for å komme i gang. Ikke det peneste, men gratis og pålitelig. Medium kan også være et alternativ hvis du fokuserer på dyptgående, analytiske anmeldelser.

For erfarne bloggere som vil ha det beste av det beste: Ghost er verdt å vurdere hvis budsjettet tillater det. Rask, moderne, og bygget for seriøse skribenter.

En siste ting jeg alltid anbefaler: test faktisk plattformene før du bestemmer deg. De fleste tilbyr gratis prøveperioder eller gratis versjoner. Bruk en kveld på å sette opp en test-anmeldelse på to-tre forskjellige plattformer og se hvilken som føles riktig for deg. Din intuitive reaksjon er ofte mer verdifull enn alle tekniske sammenligninger i verden.

Vanlige feil å unngå

Gjennom årene har jeg sett så mange musikk-bloggere gjøre de samme feilene om og om igjen, og det gjør vondt å se fordi de fleste er så lett å unngå hvis du bare vet om dem på forhånd. Jeg har selv gjort mange av disse feilene (flere ganger, til min store skam), så dette er hardt lærte leksjoner jeg gjerne deler.

Den største feilen jeg ser er at folk velger plattform basert på hva som ser «coolest» ut eller hva andre bruker, i stedet for å tenke på egne behov. Jeg husker en kunde som absolutt skulle ha Squarespace fordi en Instagram-influencer hun fulgte hadde det. Men hun hadde null interesse for design og ville bare fokusere på skriving. Etter tre måneder med frustrasjon over alle designvalgene hun måtte ta, migrerte hun til Medium og var mye lykkeligere der.

En annen klassiker er å undervurdere hvor mye jobb det er å drifte en blogg. Mange tror at hvis de bare finner den «perfekte» plattformen, så vil resten bare ordne seg selv. Men sannheten er at å bygge en leserbase krever konsistent arbeid uansett hvilken plattform du bruker. Plattformen er bare verktøyet – du må fortsatt levere kvalitetsinnhold jevnlig.

På det tekniske planet ser jeg ofte at folk ikke tenker på backup før det er for sent. Jeg hadde en kunde som mistet tre års verdt av musikkanmeldelser da WordPress-siden hennes ble hacket, fordi hun ikke hadde satt opp automatisk backup. Det var hjerteskjærende. Uansett hvilken plattform du velger, sett opp backup-rutiner fra dag én.

En feil som er spesielt vanlig blant musikkanmeldere er å fokusere for mye på tekniske detaljer og for lite på innhold. Jeg har sett folk bruke måneder på å perfeksjonere designet på bloggen sin, justere farger og fonter til det kjedsommelige, mens de publiserer kanskje én anmeldelse i måneden. Lesere bryr seg mye mer om kvaliteten på anmeldelsene enn om knappene dine er blå eller grønne.

På sosiale medier-fronten er overmarkedsføring en klassisk feil. Jeg ser musikk-bloggere som poster lenken til hver eneste anmeldelse de skriver på alle plattformene sine, flere ganger om dagen. Det virker desperat og får folk til å unfollowe deg raskere enn du kan si «stream my blog». Bedre å dele mindre, men på en mer gjennomtenkt måte.

Når det gjelder SEO, ser jeg ofte at folk enten ignorerer det helt eller blir helt besatt av det. Begge deler er problematisk. Du trenger grunnleggende SEO-kunnskap for å bli funnet, men hvis hver setning du skriver er optimalisert for søkeord i stedet for lesere, blir innholdet kjedelig å lese. Balanse er nøkkelen.

En siste feil som jeg selv gjorde i begynnelsen: å prøve å anmelde absolutt alt. Jeg trodde at jo flere anmeldelser jeg skrev, jo raskere ville bloggen min vokse. Men resultatet var at jeg skrev overfladiske anmeldelser av musikk jeg ikke engang likte så godt, i stedet for å fokusere på de albumene og artistene jeg virkelig brenner for. Kvalitet over kvantitet, alltid.

Framtiden for musikkblogging

Når jeg ser på hvor musikkblogging har beveget seg de siste ti årene, og hvor det ser ut til å gå, er det både spennende og litt skremmende samtidig. Landskapet endrer seg så raskt at det som fungerte for bare et par år siden, kan være helt irrelevant i dag. Men det er også nettopp det som gjør det så interessant å være del av dette miljøet.

En trend jeg har lagt merke til er at tradisjonelle tekst-anmeldelser blir supplert (og til dels erstattet) av multimedia-innhold. Podkast-anmeldelser, video-reviews, til og med TikTok-format anmeldelser blir mer og mer populære. Dette betyr at plattformen din må kunne håndtere ikke bare tekst og bilder, men også audio og video på en sømløs måte. Digitalwinners har faktisk noen interessante innsikter om hvordan dette påvirker innholdsstrategier.

Kunstig intelligens begynner også å påvirke bransjen. Jeg har sett AI-verktøy som kan lage grunnleggende albumanmeldelser på sekunder, og selv om de ikke er spesielt gode ennå, blir de bedre fort. Dette betyr at vi mennesker må fokusere på det vi gjør best – personlig erfaring, emosjonelle reaksjoner, kulturell kontekst – ting som AI (foreløpig) ikke kan matche.

På plattform-siden ser jeg at grensen mellom blogging og sosiale medier blir mer og mer uklar. Plattformer som Substack har vist at det er mulig å kombinere tradisjonell lange-form skriving med newsletter-distribusjon og betalende subscribers. Jeg tror vi kommer til å se flere hybride løsninger som kombinerer det beste fra forskjellige verdener.

En annen utvikling som jeg følger med interesse er hvordan streaming-tjenestene selv begynner å integrere mer editorial innhold. Spotify har sine egne playlister og «redaksjonelle» anbefalinger, Apple Music har sin egen magazin-funksjon. Dette skaper både muligheter (kanskje kan du få innholdet ditt integrert direkte i streaming-tjenestene) og utfordringer (du konkurrerer nå direkte med plattformene der folk hører musikken).

For fremtidens musikkanmeldere tror jeg det blir viktigere enn noen gang å ha en plattform som er fleksibel nok til å tilpasse seg disse endringene. Det er derfor jeg fortsatt lener mot WordPress som langtidsløsning – ikke fordi det er perfekt nå, men fordi det har vist seg å være utrolig god til å tilpasse seg nye trender og teknologier.

Samtidig ser jeg at noen av de nyere plattformene som Ghost er bygget med fremtiden i tankene fra starten av. De er designet for hastighet, for multimedia, for modern SEO. Det kan bety at de har en fordel når det gjelder å håndtere fremtidens utfordringer.

Min personlige spådom? Jeg tror vi kommer til å se flere spesialiserte verktøy for musikkanmeldere, bedre integrasjon mellom plattformer og streaming-tjenester, og en generell bevegelse mot mer multimedia og interaktivt innhold. Men kjernen – gode skribenter som deler sin lidenskap for musikk – det kommer aldri til å gå av moten.

Konklusjon og anbefalinger

Etter å ha skrevet tusenvis av ord om dette emnet, og etter å ha testet alle disse plattformene i praksis over mange år, føler jeg at jeg kan gi deg noen konkrete, ærlige anbefalinger som kan spare deg for måneder med frustrasjon og eksperimentering.

Hvis jeg skulle gi mitt aller beste råd til noen som vil starte en musikkblogg i dag, ville det være dette: start enkelt, men start smart. Ikke la valg av plattform bli unnskyldningen for å ikke komme i gang. Jeg har sett altfor mange musikk-entusiaster bruke måneder på å «forske på den perfekte løsningen» i stedet for å faktisk skrive sine første anmeldelser.

For 9 av 10 nybegynnere ville jeg anbefalt Wix som utgangspunkt. Det er enkelt nok til at du kan fokusere på innhold, kraftig nok til å vokse med deg en stund, og ikke så dyrt at det ødelegger budsjettet. Ja, du kan ende opp med å migrere til WordPress senere, men da har du i det minste et innholdsarkiv og kunnskap om hva du trenger.

WordPress forblir mitt førstehåndsvalg for seriøse musikk-bloggere som har ambisjoner om å bygge noe stort og er villige til å investere tid i å lære plattformen. Det er ikke den enkleste veien, men det er definitivt den mest fleksible og kraftige på lang sikt.

Squarespace er perfekt hvis du har litt høyere budsjett og design er viktig for deg. Det er spesielt bra hvis du kombinerer musikkanmeldelser med andre kreative prosjekter.

Medium og Blogger kan fungere som steder å teste ut skrivestilen din før du investerer i noe mer permanent, men jeg ville ikke anbefalt noen av dem som langtidsløsning for seriøse musikk-bloggere.

Ghost er interessant for erfarne bloggere med høyere budsjett, men fortsatt litt for nisje for de fleste.

Uansett hvilken plattform du velger, husk at suksess som musikkanmelder handler om å skrive konsistent, ærlig og engasjerende innhold om musikk du virkelig bryr deg om. Plattformen er bare verktøyet – du er kunstneren.

Til slutt: start i dag. Ikke i morgen, ikke neste uke når du har «forsket litt mer.» Velg en plattform (Wix hvis du er i tvil), skriv din første anmeldelse om det siste albumet du hørte på, og publiser det. Du kan alltid forbedre og justere underveis, men du kan ikke bygge en leserbase uten å faktisk publisere noe innhold.

Lykke til med musikk-blogg-eventyret ditt! Og husk – den beste plattformen for musikkblogging er den du faktisk bruker til å dele din lidenskap for musikk med verden.

Del artikkel